Центр європейських гуманітарних досліджень
Permanent URI for this collection
Метою Центру є поглиблення зв’язків між навчально-науковими інституціями Західної Європи та НаУКМА, поширення західноєвропейської гуманітарної думки в Україні та української гуманітарної думки в Західній Європі.
Browse
Browsing Центр європейських гуманітарних досліджень by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item Philosophie et sciences humaines. Questions de justice. Dostoïevsky et Rousseau(Ed. de l'Ecole des hautes etudes en sciences sociales, 1994) Sigov, KonstantinItem Інша сила іншої правди. "Укорінення" Сімони Вейль на перехресті історії та філософії(Дух і Літера, 1998) Сігов, КостянтинПередмова до книги "Укорінення ; Лист до клірика" Сімони ВейльItem Меридіан Целана-Левінаса: до топології зустрічі-крізь-розрив(1999) Сігов, КостянтинПередмову до книги "Власні імена", куди ввійшла праця про Пауля Целана, Еманюєль Левінас починає переліком, що підкреслює тиск історії на слово та думку у XX ст.: "Світові війни й місцеві, націонал-соціалізм, та й десталінізація, табори, газові камери, ядерні арсенали, тероризм і безробіття — забагато на долю одного покоління, навіть якщо воно було тільки свідком". Яким свідком? Питання про свідчення стане головним для двох воєнних поколінь, до яких належать філософ і поет. Шляхи Левінаса й Целана пов'язані з двома хвилями єврейської еміграції зі Східної Європи до Франції.Item "Між-нами": насильство? Розрив? Правда?: (кенотична етика Еманюеля Левінаса)(1999) Сігов, Костянтин"Еманюель Левінас, поза сумнівом, є разом з Анрі Бергсоном, найвидатнішим французьким філософом XX століття", — так говорить про нього сьогодні професор філософи у Сорбоні Жан-Люк Маріон. В Європі, Америці, Азії слава філософа, який більш ніж відчутно поглибив категорії етики, приходить до Левінаса після публікації його трактату "Тотальність і нескінченність" (1961). Наріжні теми й тези зрілого майстра зібрано в його підсумковій книжці "Між нами. Дослідження-думки-про-іншого" (1991). Етика любові й відповідальності, роль філософії в житті суспільства, переосмислення прав людини, розкриття першоелементів людських взаємин на перехрестях життя та смерті, миру та війн XX сторіччя, відкриття по той бік насильницького підґрунтя ідеологій та "дикунства" буття — можливості незнищенного Обличчя іншого...Item "Учене знання" замість "гіперцікавості": такий філософський урок Чорнобиля(1999) Сігов, КостянтинБілоруський автор книги свідоцтв про Чорнобиль Світлана Алексієвич приїхала до Києва у пошуках філософського осмислення зібраних матеріалів. "Вже є гори фактів, час задуматися про чинники, які стоять за ними". У новому "дискурсі про Чорнобиль" розробляється така думка: чорнобильська катастрофа не тільки підірвала панцир конкретної політико-ідеологічної, комуністичної системи влади і будови, — вона поставила під сумнів з безпрецедентною історичною радикальністю "фаустівський порив" новоєвропейської цивілізації за межі всіх природних і технічних бар'єрів…Item Софія як етос: герменевтика С.Б. Кримського(2001) Сігов, КостянтинКритика "класичної раціональності" й пошуки "некласичної" раціональності були, як відомо, ключовою темою М.К. Мамардашвіл і, Е.Ю. Соловйова та інших представників покоління, що відходило у 60-80 роки від Маркса і Геґеля до Канта й Декарта. С.Б. Кримський якісно розширює горизонти цих пошуків. Він стверджує: "Сам зміст терміна "просвітництво" суголосний змістові "просвітлення". Неоплатонізм і Ареопагітики розробляють ідею просвітлення тілесності духовним світлом, висувають принцип осяяння як основної пізнавальної здібності".Item Свідки правди: від справи Бейліса до справи Глаголєвих(2002) Сігов, КостянтинВиправдання без вини засудженої людини (наприклад, на прізвище Дрейфус чи Бейліс) як історично вагома, світова подія - такий новий обрій людяності, "просвітлення" на порозі XX століття... У відкриття цього обрію зробив внесок свідок захисту Менделя Бейліса професор-гебраїст Київської Духовної Академії священик Олександр Глаголєв. Захист від обмови ні в чому не винного співгромадянина, київського єврея, набув правової сили прецеденту, означив межу беззаконня.Item Архіпелаг Аверинцева: (до осмислення доби "постатеїзму")(2004) Сігов, КостянтинСвіт Аверинцева спростовує мізантропічне узагальнення, з яким, за версією Бродського, сучасний Одісей звертається до сина: ".. .Телемах, усі острови схожі один на одного, коли так довго мандруєш..." Сьогодні мандри по статтях Аверинцева дивують не тільки рідкісним і для більш гостинних епох розмаїттям, але окрім всіх власних якостей - вражаючою відсутністю найменшого проникнення до його текстів тої всепроникаючої атмосфери вбивчо монотонної, потворної "прози" партійно-державних промов, що задавали тон і відкривали усі дисертації та словники, будь-який "науковий апарат". Не віриться, але тільки помилка, типографський ляпсус (красномовна заміна однієї лише літери: замість "патрістичний" - "патріотичний") нагадує про специфіку цензури 1960-х років, часів створення класичної роботи про Софію Київську. Й надалі, упродовж важких десятиліть, сотні праць Аверинцева відкривають нові обрії цього невичерпного світу.Item Поль Рікер: пам'ять, історія, вічність(2006) Сігов, КостянтинПрофесор Сорбонни та Чиказького університету, Поль Рікер також був почесним професором понад 30 університетів світу, зокрема й Києво-Могилянської академії. На зламі XXI століття філософія Рікера відіграє засадничу роль, аналогічну тій, яку відіграла для культури XX століття думка Бергсона, Гуссерля, Гайдеґґера, Вітгенштайна, Гадамера.Item Averintsev’s Archipelago: towards Understanding the Era of Post-Atheism(2006) Sigov, KonstantinDrawing on MacIntyre’s encyclopaedia–genealogy–tradition typology of the humanities, the author describes Averintsev’s project as bringing together the elements of encyclopaedia and tradition. The article identifies three forms of isolationism which are evident not only in ‘postatheistic’ societies but more widely, and comments on Averintev’s treatment of these.Item У пошуках єдності християн(Дух і літера, 2008) Каспер, Вальтер; Зізіулас, Йоан; Вейнрайт, Джефрі; Кох, Курт; Фортіно, Елевтеріо; Фарел, Брайан; Діас, Айвен; Мерфі-О'Коннор, Кормак; Любіч, Кьяра; Бьянкі, ЕнцоКнига містить виступи провідних богословів на між народному форумі: «“Декрет про екуменізм” Другого Ватиканського Собору: сорок років після Собору – еволюція та непроминальне значення, сучасний стан і майбутні перспективи». Видатні сучасні христи янські богослови висловили свої думки стосовно шляхів до християнської єдності, перешкод на цих шляхах, плідного діалогу й порозуміння між Церк вами. Читач знайде тут статті таких впливових мис лителів, як Вальтер Каспер, Йоан Зізіулас, Енцо Бьянкі, Кьяра Любіч та ін., а також текст декрету «Unitatis redintegratio» («Відновлення єдності»).Item Ідея Університету і Могилянський палімпсест(2008) Сігов, КостянтинНайкращі праці про Університет, як ми бачимо, належать до тих "тривалих у часі явищ", які є вкрай актуальними для відновлення університетської традиції в Україні. Було б помилково і неправомірно спрощувати ідею університету до так званого "традиціоналізму". Здоровий глузд і тверезий погляд на сучасні хвилі "варваризації" європейського простору, а також, ближче до нас, на спокуси знову затирати та переписувати "могилянський палімпсест", актуалізують для Києва "культуру викладу, якої так часто бракує вільним дискусіям, як в університеті, так і за його межами. Цю культуру часто розуміють як щось необов'язкове, довільне чи навіть нещире та надумане. Однак ті дискусії, що відбуваються в стінах університету, мають становити яскраве свідчення того, що така культура насправді є найкращим прикладом для наслідування, попри століття ворожнечі та агресії".Item La justice à la croisée des traditions et des traductions(2010) Sigov, KonstantinItem Таїнство єдності: Євхаристія та Церква(2010) Каспер, ВальтерПресвята Євхаристія – «джерело та вершина всього християнського життя». Книга кардинала Вальтера Каспера, відомого католицького богослова і Президента Папської ради зі сприяння християнської єдності, запрошує читача глибше пізнати сенс цього Таїнства для життя кожного християнина та всієї Церкви. Особливу увагу автор приділяє значенню Євхаристії для екуменічного діалогу церков, для відновлення первинної єдності християн. Поєднання фундаментальних теологічних знань автора з багаторічним викладацьким досвідом в німецьких університетах, священицьким та єпископським служінням на парафіях та в Роттенбурґ-Штутґартській єпархії є особливою перевагою цієї книжки. «Таїнство єдності: Євхаристія та Церква» – друга книжка кардинала Каспера, що вийшла у видавництві «Дух і літера»(перша – «Ісус Христос» – з’явилась у 2008 р.). Книжка зацікавить теологів, викладачів теологічних дисциплін, гуманітаріїв, всіх, кому небайдужі питання християнської духовності.Item Тест на найкращий університет(Дух і літера, 2011) Сігов, КостянтинСтаття присвячена професійному та творчому шляху письменниці, перекладачки, філолога і етнографа Ольги Седакової.Item Духовна музика Валентина Сильвестрова: [препринт](2012) Гобдич, МиколаЯкі ж особливості духовної музики В. Сильвестрова? Валентин Васильович звернувся до жанру духовної музики в період своєї найвищої творчої зрілості; позаду – буремний авангард, пошуки нових способів самовираження, народження вокального циклу "Тихі пісні", фортепіанних опусів "Благателі", нових оркестрових творів. Тобто, випробувавши свої нові ідеї в різних жанрах, В. Сильвестров переніс їх у хорові партитури – і це спрацювало. Досягнувши при цьому найвищого рівня емоційного захоплення коли справді «перехоплює подих і зупиняється серце».Item Бенкет по вертикалі: ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ – ΣΥΜΦΩΝΙΑ Валентина Сильвестрова: [препринт](2012) Сігов, КостянтинМузичні "миттєвості" Сильвестрова актуалізують дієслівний задум Мандельштама: "чтоб звучали шаги как поступки". Сильвестровскій пластиці суголосне переломлення цієї думки в Ольги Седакової: "Вчинок – це крок по вертикалі". Справжня музика спонукувана саме цими (деколи нечутними) кроками.Item Свідки неопалимої купини: родина Глаголєвих(2012) Сігов, КостянтинСповідники ХХ століття багатьма смисловими зв'язками міцно з'єднані з біблійними подвижниками віри і християнами перших віків, із традицією та її майбутнім. Виявлення та осмислення цих зв'язків – покликання нашої епохи. Значення цієї праці подібне до виявлення зв'язків і відповідностей Старого і Нового Завітів, розкриттю єдності боголюдської історії попри війни, полони, катастрофи і розриви традицій. Кожен, хто працює і бере участь сьогодні у цій праці, мусить чинити спротив "вітру" різниці ідентичностей, роз'єднаності людей, фрагментації завітів, викривленим та утятим проекціям шуканої повноти правди. Глаголівська перспектива відкрита, незважаючи на різноманітні обставини, що схиляють нас до розчарування та зневіри. Життя родини Глаголєвих - найближча історична запорука "світла з тернини", зверненого до кожного і сьогодні: "Тоді це сталося з Мойсеєм, а тепер відбувається з кожним, хто, як і він, звільнився від земної оболонки і споглянув на світло із тернини..."Item Божа скинія: про один антіохійський образ людської гідності(2017) Морозова, ДаринаПорівнюючи християнське богослужіння зі старозавітним, св. Йоан Золотоуст заявляє про "зникнення" низки найважливіших для юдейського культу предметів. "Де ж книга, що очищувала їхні души? Вони самі були книгами нового завіту. Де богослужбові сосуди? Вони самі. Де скинія? Знов: вони самі". Досить дивно спостерігати ці пошуки речей, які начебто нікуди не зникали: книги - є, сосуди - є, храм - є. Проте автор православної Літургії вважає, що справжньою відповідністю юдейському храмові є не храм християнський, а сам християнин, а отже, старозавітній літургіці відповідає не так християнська літургіка, як просто життя християнина. Цю метафору скинії, особливо дорогу для святих отців Антіохійської школи, Дарина Морозова розглядає у своїй статті.Item Преподобный Паисий Величковский на перекрестке богослужебных традиций XVIII в.(2017) Морозова, ДарьяИсследование было затеяно с целью ответить на простой и достаточно узкий вопрос: какие церковные распевы предпочитал преподобный Паисий Величковский (1722-1794), инициатор святоотеческого возрождения в кирилличном пространстве, и, соответственно, какие распевы использовались в основанных им обителях?