F2 Інженерія програмного забезпечення
Permanent URI for this collection
Освітня програма: "Інженерія програмного забезпечення"
Browse
Browsing F2 Інженерія програмного забезпечення by Title
Now showing 1 - 20 of 148
Results Per Page
Sort Options
Item 3-D сегментація та візуалізація об'єктів на основі медичних зображень(2020) Нгуєн, Сан Бинь; Бучко, ОленаМета курсової роботи написати застосунок, на вхід якого подається набір медичних зображень, що являють собою 2D зрізи певної ділянки людського тіла, а на виході отримати модель, проекцію якої можна переглянути у 3D просторі. Були розглянуті стандартні алгоритми для побудови 3D-моделей та сегментації. Наведені методи покращення, оптимізації та виявлені певні недоліки наведених алгоритмів. Реалізація, тестування та дослідження основної частини програми були проведені за допомогою мови програмування Python та написаних під неї бібліотек. Для візуалізації отриманих 3D-моделей було додатково створено застосунок під операційну систему iOS з використанням методів доповненої реальності за допомогою бібліотеки ARKit. Оглянуто готові рішення.Item 3D-візуалізація об’єктів на основі медичних зображень(2022) Першута, П.; Бучко, ОленаМетою даної курсової роботи є дослідження роботи алгоритмів побудови 3D-моделей на основі зрізів, отриманих в результаті томографії голови. Проведено аналіз актуальності теми та проаналізовано два алгоритми побудови 3D-зображень, а саме “крокуючі куби” та “крокуючі тетраедри”. Також було розглянуто алгоритми сегментації для покращення вихідної моделі. Реалізовано алгоритм “крокуючі куби” для отримання 3D-моделі на мові С++ з використанням бібліотеки OpenCV.Item 3D-візуалізація об’єктів на основі медичних зображень(2022) Першута, П.; Бучко, ОленаМетою даної курсової роботи є дослідження роботи алгоритмів побудови 3D-моделей на основі зрізів, отриманих в результаті томографії голови. Проведено аналіз актуальності теми та проаналізовано два алгоритми побудови 3D-зображень, а саме "крокуючі куби" та "крокуючі тетраедри". Також було розглянуто алгоритми сегментації для покращення вихідної моделі. Реалізовано алгоритм "крокуючі куби" для отримання 3D-моделі на мові С++ з використанням бібліотеки OpenCV.Item Creation of an atomic cross-chain escrow, which supports EVM, Solana and TON(2025) Rastiehaiev, Volodymyr; Gorokhovskyi, KyryloThis paper presents the design, development, and evaluation of an atomic cross-chain escrow system facilitating secure, trustless asset transfers between Ethereum Virtual Machine compatible blockchains, Solana, and The Open Network. Driven by the increasing fragmentation of the blockchain ecosystem and the demand for seamless cross-chain interoperability, this work addresses the limitations of centralized intermediaries and existing bridge solutions. The research involved identifying key challenges in atomic cross-chain escrow development, including differing blockchain architectures and HTLC concept and its core principles. As a core contribution, three distinct smart contracts were engineered, one for each target blockchain (EVM, Solana, and TON), to enable a hash-time-locked escrow mechanism. The developed contracts were evaluated for security and efficiency, demonstrating the feasibility of achieving guaranteed fund delivery or refund across these disparate networks without reliance on a trusted third party.Item Developing a Trip Planning Application with a Focus on People with Disabilities(2025) Орлов, Станіслав; Андрощук, МаксимЦя робота демонструє етапи розробки організаційної системи для планування подорожей, що враховує потреби людей з інвалідністю, у вигляді Android-застосунку. Описано аналіз наявних подібних рішень на предмет інклюзивності, виявлено та категоризовано їхні бар’єри у забезпеченні інклюзивності, викладено функціонал створеної системи, а також обґрунтовано вибір програмних засобів та технологій, використаних у роботі.Item Development and Implementation of a Military Technology Trends Monitoring System(2025) Prokhorov, Oleksandr; Kurochkin, AndrewThis work presents the design and implementation of a system for monitoring technological trends in the military sector using Telegram as a data source. The system automatically collects, processes, and analyzes both historical and real-time posts from selected Telegram channels, focusing on the emergence and dissemination of key terminology such as "реб" (eng.: "electronic warfare") in our evaluation case study. A modular architecture was developed, combining Go-based data scraping, Python-based aggregation and keyword analysis, and a Grafana dashboard for visualization. The system supports both local Docker-based deployment and cloud-based deployment via Terraform on AWS. Evaluation included performance benchmarks, peak resident-set size (RSS) profiling, and a case study comparing our system’s findings against professional media and Google Trends. Results indicate that a Telegram-based pipeline can detect rising interest in electronic-warfare topics earlier than traditional information channels.Item Development of a proprietary game engine(2025) Burliai, Danylo; Gorohovskyi, S.The present study focuses on the development of crossplatform game engines. It reveals how technologies like reflection systems and game editors can streamline the development of games. The project developed for this study is a cross-platform game engine, featuring a built-in reflection system and an editor application, supporting both Windows and MacOS.Item Face recognition in the video stream. Self-attention neural aggregation network(2020) Проценко, Ігор; Крюкова, ГалинаThe models based on self-attention mechanisms have been successful in analyzing temporal data and have been widely used in the natural language domain. A new model architecture is being proposed for video face representation and recognition based on the self-attention mechanism. Moreover, given approach could be used for video with single and multiple identities. Notably, no one explored the aggregation approaches that consider the video with multiple identities. The proposed approach utilizes existing models to get the face representation for each video frame, e.g., ArcFace and MobileFaceNet, and the aggregation module produces the aggregated face representation vector for video by taking into consideration the order of frames and their quality scores. Empirical results are demonstrated on a public dataset for video face recognition called IJB-C to indicate that the self-attention aggregation network (SAAN) outperforms naive average pooling. Moreover, a new multi-identity video dataset based on the publicly available UMDFaces dataset and collected GIFs from Giphy is being proposed. It is shown that SAAN is capable of producing a compact face representation for both single and multiple identities in a video. The source code is attached in the archive.Item JIT компіляція динамічних мов програмування(2022) Петрик, Ярослав; Глибовець, АндрійМетою дослідження є огляд та аналіз методів виконання, аналізу, та компіляції динамічних мов програмування. Оглянуто процес перетворень та оптимізації від текстового формату, до різних проміжних репрезентацій обчислень.Item JIT компіляція динамічних мов програмування(2022) Петрик, Ярослав; Глибовець, АндрійМетою дослідження є огляд та аналіз методів виконання, аналізу, та компіляції динамічних мов програмування. Оглянуто процес перетворень та оптимізації від текстового формату, до різних проміжних репрезентацій обчислень. Для аналізу ефективності перетворень коду, та його інтерпретації, було створено проект luar — JIT компілятор мови Lua.Item Rendering Optimization on iOS Devices Using Metal(2025) Hostylo, Denys; Frankiv, OleksandrThis thesis examines a variety of rendering optimization techniques for large graph visualizations in augmented reality (AR) on iOS devices using Metal. The research addresses the performance limitations of general-purpose rendering frameworks when visualizing large data structures with thousands of nodes and edges. The work introduces DrawKit, a custom rendering framework with stripped-down node representations designed specifically for efficient AR graph visualization.Item Simulation of the delay propagation in the airport flight scheduling process(2024) Kudiakova, Anna; Afonin, AndreyThe goal of this thesis is to develop a simulation of delay propagation to mimic the real-time airport flight scheduling process. The simulation will follow a first-come, first-served protocol, adhering to runway capacity constraints, minimum safe separation intervals between consecutive flights, and turnaround time. This simulation aims to trace how the delay is propagated under congestion conditions when airport operations follow the FCFS framework both with and without adherence to safety constraints. The results will improve the understanding of the impact of security protocols on delay propagation during peak operational times.Item Training YOLO Models for Real-Time Object Detection on UAV(2025) Solovei, Tymofii; Kurochkin, AndrewIn this study, we have explored the implementation of the YOLOv8(nano) model for the task of real-time detection of military objects for UAV companion computers. We have collected and merged different datasets from the open sources with clearly annotated classes such as tanks, armored vehicles, armored personnel carriers, etc. Additionally, datasets with civilian people and vehicles have been included to address ethical concerns. Because of the poor quality of original datasets, we developed a processing pipeline for proper data selecting, filtering, and augmentation. We trained the YOLOv8-nano model for 100 epochs. The default pre-trained on the COCO dataset YOLOv8-nano model initially achieved an mAP@0.5 of 0.305 and mAP@0.5-0.95 of 0.169 on our dataset. Our final YOLOv8-nano model achieves a mAP@0.5 of 73.61% and mAP@0.5-0.95 of 51.18%. We also evaluated our model using combat videos from FPV(First Person View) drones containing different military targets.Item Use of augmented reality to build an interactive interior on the ios mobile platform(2022) Babii, Veronika; Frankiv, OleksanderThe purpose of the thesis is to study ways to create interactive 3D model and to develop an iOS mobile application based on the chosen approach.Item Use of augmented reality to build an interactive interior on the iOS mobile platform.(2022) Babii, Veronika; Frankiv, OleksandrThe thesis is devoted to the study of possibilities of the 3D object creation from the real-life surroundings on the Apple iOS platform. The research is based on the development of a mobile application for the iOS operating system for 3D model creation of the surroundings via the help of the LiDAR Scanner.Item Video Summarization and Textual Description Using Deep Learning(2025) Цимбал, Ілля; Кузьменко, ДмитроThis thesis addresses the technical and architectural challenges of building a microservice system that can efficiently process videos, extract their most important frames to create meaningful summaries, and generate natural language descriptions that accurately capture the content of these summarized videos. The research focuses particularly on developing a robust, scalable architecture that can handle diverse video inputs while ensuring consistent quality outputs.Item Автоматизація процесів підтримки роботи над науковими публікаціями на основі систем ШІ (Automation of support processes for work on scientific publications based on AI systems)(2024) Іванов, Андрій; Афонін, АндрійМета дослідження полягає у створенні веб-сервісу, який за допомогою штучного інтелекту здатний автоматично обробляти наукові тексти. Це має в собі підсумовування тексту, пошук сайтів з корисною інформацією, а також аналіз настрою тексту та інші функції, що сприяють зручній роботі дослідників.Item Автоматизація інфраструктрури підприємства на GCP(2022) Кучер, АнтонМетою цієї роботи є формулювання основних понять, що стосуються теми дослідження, проведення дослідження та аналізу інформаційних систем підприємств, запропонування загальної схеми та мислення при роботі з підприємствами, при цьому враховуючи сучасні вимоги до безпеки в таких системах. Функціональним значенням системи є створення середовища для середнього підприємства в якому може проводитись аналітичний аналіз даних за допомогою машинного навчання. Також в потреби входить підтримка існуючого коду, зберігання і постійне оновлення даних. В системі присутні брокери повідомлень у вигляді Pub/Sub, які забезпечують стеження і реагування на зміни використовуючи Cloud Functions.Item Автоматизована система вияву аномальної активності у соціальній мережі Telegram(2023) Охріменко, Михайло; Бабич, ТрохимДане дослідження присвячено розробці ефективної системи для виявлення активності ботів та тролів у месенджері Telegram. У роботі було створено систему, що складається з різних підсистем, кожна з яких виконує специфічні задачі: від отримання даних до аналізу та визначення шаблонів. В основу системи було покладено принципи модульності, масштабованості та надійності, що дозволило забезпечити гнучкість і адаптивність у процесі розробки.Item Автоматизоване налагодження середовищ процесу розробки(2023) Жорник, ДмитроУ даній роботі розглядаються методи автоматичного налагодження середовищ розробки програмного забезпечення на всіх етапах його створення з використанням оркестратора контейнерів Kubernetes та мови програмування Go. Пояснюється вибір мови Go, технологій Docker, Kubernetes, Istio та детально описуються всі етапи розгортання такого програмного забезпечення. На прикладі простого мікросервісного застосунку розглядається процес взаємодії з технологією, доводиться її працездатність та описуються особливості розробки за допомогою наведених вище технологій.