Кафедра психології та педагогіки

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 56
  • Item
    Impact of stressors of academic activities under martial law on the cadets' mental health
    (2025) Martenko, Yuliia; Malyshenko, Yevgen; Bushai, Igor; Rivchachenko, Olena; Shcherbakova, Iryna; Mirshuk, Oleksii; Okhrimenko, Ivan
    The aim is to investigate the mental health indicators of cadets during their stressful academic training under martial law. Materials and Methods: The research, which was conducted in the academic year 2023-2024, involved 253 male cadets of the 1st-4th training years at the National Academy of Internal Affairs (Kyiv, Ukraine). Research methods: theoretical analysis and generalization of literary sources, mental health testing, and methods of mathematical statistics. Seven psycho-diagnostic methods were used to test the cadets’ mental health. Results: The results obtained indicate a pronounced negative impact of stressors of academic activities under martial law on the cadets’ mental health and, in particular, on the level of manifestation of stress disorders, a tendency to develop stress, reduced stress resistance, increased nervous and emotional stress, anxiety, and deterioration of the emotional state. The most pronounced negative changes in these indicators of mental health were found in cadets who have not developed skills to cope with stress during academic activities and the use of effective means of stress prevention and restoration of psycho-emotional state (junior cadets). Conclusions: The research demonstrates the urgent need to develop cadets’ stress resistance during academic training to ensure the effectiveness of their educational activities under martial law and further service activities, as well as to develop skills in the use of available means to prevent stressful phenomena in the process of education during the war.
  • Item
    Psychological assistance to adolescent refugees in the process of adaptation to the new social environment
    (2024) Bodnar, Alla; Kokhanenko, Anastasiia
    The scientific work is devoted to the analysis and research of psychological assistance to refugee teenagers in the context of their adaptation to a new social environment. The main problems faced by young refugees and effective psychological support strategies aimed at facilitating their adaptation process and improving their mental well-being.
  • Item
    Characteristics of post-traumatic growth and resilience
    (2024) Bodnar, Alla; Shponko, Danylo
    This work examines the peculiarities of the stress factors influence on the human psyche, describes the concept of distress according to H. Selye in the context of traumatic events, in particular war, as well as the possible negative consequences of the distress impact on the human psyche. Possible mechanisms of productive human interaction with stress are resilience and post-traumatic growth, the expediency of distinguishing these two concepts is substantiated, despite their common features. Resilience is considered as a characteristic of a person that helps him/her to act effectively in difficult conditions, and post-traumatic growth is a process that is activated afterwards and as a result of excessive stress and is subjectively experienced as a significant change in such areas of the life as the perception of oneself and life path, life philosophy, communication with others. As the empirical study shows, there is some difference between the manifestations of these phenomena within male and female. This issue needs further development.
  • Item
    Психологічна феноменологія спілкування студентів в освітньому та особистому кіберпросторі
    (2024) Гордієнко, Арсеній
    В статті розглядаються особливості спілкування студентів в інтернет-просторі, представлені результати емпіричного дослідження, окреслена феноменологія діяльності та спілкування студентів в освітньому процесі (контрпродуктивні та продуктивні стратегії поведінки, івентуальність, комунікативні обгортки освітнього процесу в кіберпросторі).
  • Item
    Відеоігри як інструменти розвитку особистої продуктивності студентів
    (2024) Гордієнко, Арсеній
    У статті розглядаються психологічні ефекти відеоігор, пояснюється психічна діяльність, яка моделюється в процесі відеоігор різних жанрів, показані зміни в різних аспектах діяльності студентів, які залучаються до ігор, представлені результати емпіричного дослідження. Субстантивні характеристики відеоігри, що визначають її психологічні ефекти: симуляція діяльності та соціальних ситуацій, візуалізація та переживання потоку. Ігри покращують важливі навички для навчання та соціальної взаємодії, загальну особисту продуктивність. Відеоігри можуть бути корисними інструментами навчання студентів, розвитку активності та соціальної компетентності.
  • Item
    Продуктивна діяльність студентів в освітньому та особистому кіберпросторі
    (2024) Гордієнко, Арсеній
    В статті розглядаються особливості продуктивної діяльності студентів в інтернет-просторі, представлені результати емпіричного дослідження, окреслена феноменологія діяльності студентів в освітньому процесі (продуктивні стратегії діяльності, контрпродуктивні стратегії поведінки, івентуальність, комунікативні обгортки освітнього процесу в кіберпросторі), визначені детермінанти продуктивної діяльності.
  • Item
    Продуктивна діяльність: концепт, критерії, детермінанти
    (2024) Гордієнко, Арсеній
    Статтю присвячено аналізу продуктивної діяльності. Теорія діяльності – це парадигма, яка зосереджена на діяльності, розкриває її структуру, опосередкованість, постійний розвиток, пропонує низку корисних концептів. У статті розглядаються підходи до розуміння креативності діяльності, продуктивності та ефективності. Установлено, що продуктивність є багатовимірною конструкцією, яка детермінована різними характеристиками особистості. Велику кількість психологічних досліджень присвячено творчості, особливо в останні 20 років. Творчість аналізується як діяльність, що породжує рішення проблем, які відрізняють новизна, своєрідність, соціальна цінність, неповторна хвилююча унікальність. Творчість полягає у вмінні отримувати оригінальні продукти. Продуктами творчості є нові технічні винаходи, соціальні ідеї, наукові теорії, художні твори. Для творчої особистості характерні яскравість поведінки, фантазія, незалежність. Творчість приносить користь людям і суспільству. Продуктивне рішення використовує наявні репродуктивні елементи (об’єкти, ідеї). Продуктивність створює переваги для розвитку особистості. Ефективність забезпечує професійну діяльність і соціальну успішність особистості. Ефективність – це міра здатності окремої особи показати максимальний результат із мінімальними "вкладеннями" часу, зусиль та інших витрат. Це міра оптимальності та унікальності діяльності. У статті розглядаються продукти творчості, продукти продуктивності та результати ефективності. Виділено нові та важливі напрями досліджень.Обговорюються виміри та детермінанти продуктивної діяльності. Проведено аналіз підходів до продуктивності та окреслено перспективи подальшого вивчення цього явища. Основні концептуальні напрями досліджень феномену продуктивності особистості в різних сферах життєдіяльності будуть змістовно представлені в майбутньому.Статтю присвячено аналізу продуктивної діяльності. Теорія діяльності – це парадигма, яка зосереджена на діяльності, розкриває її структуру, опосередкованість, постійний розвиток, пропонує низку корисних концептів. У статті розглядаються підходи до розуміння креативності діяльності, продуктивності та ефективності. Установлено, що продуктивність є багатовимірною конструкцією, яка детермінована різними характеристиками особистості. Велику кількість психологічних досліджень присвячено творчості, особливо в останні 20 років. Творчість аналізується як діяльність, що породжує рішення проблем, які відрізняють новизна, своєрідність, соціальна цінність, неповторна хвилююча унікальність. Творчість полягає у вмінні отримувати оригінальні продукти. Продуктами творчості є нові технічні винаходи, соціальні ідеї, наукові теорії, художні твори. Для творчої особистості характерні яскравість поведінки, фантазія, незалежність. Творчість приносить користь людям і суспільству. Продуктивне рішення використовує наявні репродуктивні елементи (об’єкти, ідеї). Продуктивність створює переваги для розвитку особистості. Ефективність забезпечує професійну діяльність і соціальну успішність особистості. Ефективність – це міра здатності окремої особи показати максимальний результат із мінімальними "вкладеннями" часу, зусиль та інших витрат. Це міра оптимальності та унікальності діяльності. У статті розглядаються продукти творчості, продукти продуктивності та результати ефективності. Виділено нові та важливі напрями досліджень.Обговорюються виміри та детермінанти продуктивної діяльності. Проведено аналіз підходів до продуктивності та окреслено перспективи подальшого вивчення цього явища. Основні концептуальні напрями досліджень феномену продуктивності особистості в різних сферах життєдіяльності будуть змістовно представлені в майбутньому.
  • Item
    Детермінанти продуктивної діяльності студентів в умовах онлайн навчання
    (2024) Гордієнко, Арсеній
    У статті розглядаються особливості продуктивної діяльності студентів в умовах онлайн-навчання, наводяться результати емпіричного дослідження, пояснюються детермінанти продуктивної діяльності та окреслюється феноменологія активності студентів в освітньому онлайн-процесі (продуктивні стратегії діяльності, контрпродуктивні стратегії поведінки, подієвість, комунікативні обгортки освітнього процесу в кіберпросторі). Основу продуктивної діяльності та творчих досягнень студентів становлять когнітивні детермінанти (метакогнітивні стратегії, базові когнітивні інструменти, інсайтність), мотиваційно-особистісні детермінанти (концепція особистісної неповторності, біографічна та діяльнісна рефлексія), соціально-психологічні детермінанти (базова модель стосунків та комунікативний світ). Найкращі практики для онлайн-викладання та залучення студентів: методології активного навчання, орієнтовані на студента, загальний збагачений досвід навчання, групові проекти, оцінювання за допомогою різноманітних методів, залучений викладач, часте спілкування та персоналізація спілкування. Під час планування онлайн-курсів викладачам важливо враховувати очікування та особливі потреби своїх студентів. Викладачі повинні створити середовище, яке сприяє взаємодії, співпраці та творчій продуктивній поведінці. Студенти більш продуктивні та задоволені, якщо їх оцінювати різноманітними методами. Соціальна взаємодія, в тому числі викладач-студент і студент-студент, визначена як ключова корисна стратегія онлайн-навчання. Важливим компонентом онлайн-навчання є те, що викладачі забезпечують безперервне та змістовне персоналізоване спілкування та дають студентам реальну основу для їх продуктивної діяльності. Залучення викладача сприяє залученню студентів до продуктивної діяльності. Застосування цих передових практик допоможе гарантувати, що студенти залишатимуться в онлайн залученими та матимуть позитивний натхненний досвід для майбутньої професійної діяльності.
  • Item
    Представники субкультури "Dead inside" як особливо вразлива група підлітків у час війни
    (2024) Буракова, Анастасія; Гірник, Андрій
    У статті розкрито та описано субкультуру "Dead inside", її історію та чинники виникнення. Окрім того, проаналізовано та наведено психологічну характеристику її представників, досліджено їхні стилі гумору за типологією Р. Мартіна. Проаналізовано феномен віктимності, поняття "жертва", які є важливими для розуміння представників субкультури "Dead inside". Описано потенційну соціальну небезпеку субкультури, наведені приклади інших деструктивних груп та їхній вплив на соціум. Запропоновано використати "гумористичні інтервенції" як інструмент впливу. Надано рекомендації щодо редукції деструктивності та покращення психологічного здоров’я молоді.
  • Item
    Development of a non-specialist worker delivered psychological intervention to address alcohol use disorders and psychological distress among conflict-affected populations in Uganda and Ukraine
    (2025) Nadkarni, Abhijit; Massazza, Alessandro; Tol, Wietse A.; Bogdanov, Sergiy; Andersen, Lena; Moore, Quincy; Roberts, Bayard; Weiss, Helen; Singh, Soumya; Neuman, Melissa; May, Carl; Fuhr, Daniela
    Background. Despite the significant burden of alcohol use disorders (AUD), there is a large treatment gap, especially in settings and populations affected by armed conflict. A key barrier to care is the lack of contextually relevant interventions and adequately skilled human resources to deliver them. This paper describes the systematic development of the CHANGE intervention, a potentially scalable psychological intervention for people with co-existing AUD and psychological distress in conflict-affected populations, delivered by non-specialist workers (NSWs). Methods. CHANGE was developed in sequential steps: (1) identifying potential treatment strategies through a metareview and Delphi survey with international experts; (2) in-depth interviews (IDIs) with key stakeholders from the study settings in Uganda and Ukraine; and (3) three consultative workshops with international experts and experts from Uganda and Ukraine to develop a theoretical framework for the intervention informed by outputs of the Delphi and IDIs. Results. In the Delphi survey, experts reached agreement on the acceptability, feasibility and potential effectiveness of the following components: identify high-risk situations, problem solving skills, assessment, handling drinking urges, communication skills, pros and cons of drinking, and identifying high-risk situations. From the IDIs we identified (a) causal attributions for using alcohol e.g., psychosocial stressors; (b) cultural norms related to alcohol consumption such as patriarchal stereotypes; and (c) coping strategies to deal with drinking problems such as distraction. The CHANGE intervention developed through the consultative workshops can be delivered in three sequential phases focussed on assessment, feedback, and information (Phase 1); providing the client with need-based skills for dealing with high-risk situations related to alcohol use (Phase 2), and relapse prevention and management (Phase 3). Conclusions CHANGE is a contextually relevant and potentially scalable treatment for co-existing AUD and psychological distress to be delivered by NSWs to conflict-affected populations. Effectiveness and cost-effectiveness of CHANGE will be tested in Uganda and Ukraine.
  • Item
    Explanatory models and coping with alcohol misuse among conflict-affected men in Ukraine
    (2025) Bogdanov, Sergiy; Koss, Kateryna; Hook, Kimberly; Moore, Quincy; Van Der Boor, Catharina; Massazza, Alessandro; Fuhr, Daniela; Roberts, Bayard; May, Carl; Fedorets, Olha; Bayer, Oxana; Karachevskyy, Andrii; Nadkarni, Abhijit
    Affecting nearly 10% of men globally, alcohol use disorders (AUDs) represent a significant public health burden. Existing work, including from Ukraine, suggests that living in conflict settings may exacerbate the risk of AUDs. However, there is a dearth of evidence regarding alcohol misuse, as well as knowledge of factors associated with alcohol misuse patterns, in conflict settings. The aim of this qualitative study was to investigate explanatory models of alcohol misuse among conflict-affected men in Ukraine. Purposive and snowball sampling were used to recruit 66 conflict-affected men with alcohol misuse, family members of men who misuse alcohol, community health workers, and mental health and psychosocial support providers from locations across Ukraine. In the group of men who misuse alcohol (n = 25), we recruited individuals with diverse experiences of adversity: 1) internally displaced persons from eastern Ukraine and Crimea displaced after 2014; 2) Ukrainian military veterans or territorial defense volunteers from various regions; and 3) men living 5–15 km from the frontline. Semistructured interviews were conducted in Ukrainian or Russian, and analysed using deductive and inductive analysis. Qualitative data received from each subgroup were analysed separately. The resulting explanatory model represents how Ukrainian conflict-affected men describe causes of alcohol misuse. Participants identified that alcohol misuse among Ukrainian men is often used as "self-treatment" to address mental health symptoms and feelings of demoralization that are exacerbated by a lack of supportive social environments and socioeconomic problems; these behaviours also occur in an environment that deems alcohol misuse to be culturally appropriate. Family members and service providers offered a similar understanding of alcohol misuse as the men themselves. Strategies suggested by conflict-affected men to protect against alcohol misuse included engaging in alternative activities, finding supportive social environments, fear of negative consequences from alcohol misuse and increasing self-awareness and self-control. These findings indicate possible implications for interventions that target alcohol misuse among conflict-affected men, as well as demonstrate a need for developing culturally sensitive interventions that can address this unaddressed public health need.
  • Item
    Intrapersonal factors affecting the subjective well-being of student youth
    (2024) Yakovenko, Olha; Teslenko, Anastasiia
    The article explores various approaches to understanding the concept of subjective well-being and examines the factors that contribute to achieving a state of well-being. It also discusses the relationship between intrapersonal resources and human traits such as resilience, worldview, self-control, and meaning, and how they impact life satisfaction. Lastly, the article provides methodological recommendations for enhancing the level of subjective well-being by tapping into students' internal resources.
  • Item
    Вплив технік майндфулнес на зниження рівня тривожності студентів у період війни
    (2024) Блінова, Неллі; Чернобровкін, Володимир
    Матеріали доповіді учасників ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Соціально-психологічні конфлікти та мережева діяльність лідерів MLM в умовах війни
    (2024) Брик, Оксана; Кочаровський, Мстислав
    Матеріали доповіді учасників ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Формування соціального імунітету молоді як опір деструктивним впливам
    (2024) Бушай, Ігор
    Матеріали доповіді учасника ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Empathetic learning design in face of war challenges
    (2024) Vereshchahina, Tetiana; Bodnar, Alla
    Materials of the report of the participant of the 21st International Scientific and Practical Conference "Conflictology Expertise: Theory and Techniques", Kyiv, November 15, 2024.
  • Item
    Поняття "патова ситуація" в конфлікті
    (2024) Гірник, Андрій
    Матеріали доповіді учасника ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Конфлікт ідентичності російськомовних українців
    (2024) Грушецька, Юлія
    Матеріали доповіді учасника ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Психологічний портрет конфліктогенної особистості
    (2024) Копець, Людмила
    Матеріали доповіді учасника ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.
  • Item
    Особливості емоційного вигорання у студентів
    (2024) Раєвська, Анастасія; Боднар, Алла
    Матеріали доповіді учасників ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика", Київ, 15 листопада 2024 р.