Факультет гуманітарних наук

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 122
  • Item
    Трансформація християнських мотивів у збірці Ігоря Римарука "Бермудський трикутник"
    (2024) Чупат, Дарина
    У статті йдеться про процеси деміфологізації і реміфологізації, за допомогою яких Ігор Римарук оновлює християнський міф. Ці процеси забезпечують постійну актуальність міфу, зокрема проявляючись у літературі. Завдяки зміні акцентів і трактувань міф зберігає свою "підйомну силу", тим самим лишаючись актуальним. Добре ілюструє зміну поглядів на ключові образи та мотиви християнського міфу розглянута у статті збірка Ігоря Римарука "Бермудський трикутник". У ній автор розробляє нові трактування ядерних елементів християнського міфу, в такий спосіб оновлюючи його.
  • Item
    Єврейські образи української літератури XX — початку ХХІ століття
    (2024) Гайдучок, Софія
    У статті розглянуто розмаїття єврейських образів української літератури та їхню еволюцію від ХІХ до початку ХХІ ст. Проаналізовано нові єврейські типажі в контексті імагологічного дискурсу, окреслено специфіку зображення єврейських персонажів у різні історичні періоди, розкрито взаємодію Свого та Іншого. Матеріалом дослідження є роман В. Підмогильного "Невеличка драма" (1929), новела М. Хвильового "Кімната ч. 2" (1921–1923), роман С. Майданської "Землетрус" (1994), оповідання О. Забужко "Дівчатка" (1998), збірка В. Шнайдера "Записки сільського єврея" (1998) і роман А. Грувер "Її порожні місця" (2022). Залучено як твори українських письменників, так і українських письменників єврейського походження, щоби показати зв’язок двох культур і порівняти імагологічні особливості гетерообразу й автообразу в контексті історико-культурних реалій певного періоду. Окремо було розглянуто імагологічний концепт єврейськості і його авторську варіативність. Зроблено спробу окреслити минулий, теперішній і майбутній стан єврейсько-української культурної взаємодії, зважаючи на трагічні обставини сьогодення.
  • Item
    Образ автора в романтичному літературному тексті (на матеріалі повісти Рене-Француа де Шатобріяна "Рене або наслідки пристрастей")
    (2024) Шкленська, Анастасія
    У статті проаналізовано, як автобіографічні елементи впливають на образ автора в романтичному літературному тексті. На прикладі повісти "Рене або наслідки пристрастей" Р. Шатобріяна висвітлено як життєтекст, християнська парадигма й тогочасні культурні тенденції стають символічним тлом у творі. Окремо йдеться про так звану хворобу часу й романтизацію ментальних розладів у літературі.
  • Item
    Українська еміграція в міжвоєнній Чехословаччині: репрезентація українського питання
    (2024) Дериш, Богдана
    У статті на основі опублікованих і неопублікованих архівних джерел та пласту історіографії проаналізовано і репрезентовано громадську та наукову діяльність української еміграції в Чехословаччині, метою якої було, зокрема, налагодження міжкультурних зв’язків із європейською громадськістю та її ознайомлення з наріжними проблемами українців на своїй Батьківщині та в еміграції. Передусім це була робота на визнання українців як окремого народу, який є гідним як власної державності, так і того, щоби на рівні з іншими європейськими народами мати змогу самостійно репрезентувати себе. Також у статті визначено причини, через які для українських емігрантів популяризація українського питання була вкрай важливою частиною їхньої діяльності за кордоном, і досліджено основні перешкоди, які ставали на заваді багатьом прагненням у цьому руслі.
  • Item
    Колоніалізм у витоках формування російської опери на прикладі оперної творчості Михайла Глінки
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Гребенюк, Катерина
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Квір-чутливість у фільмі Сергія Параджанова "Перший парубок" (1958): підваження гетеронормативності
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Дригола, Дарія
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Міфологічні архетипи в мистецьких рефлексіях на тему російсько-української війни
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Євсєєва, Юлія
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Реакція світової спільноти на повномасштабне вторгнення Росії в Україну на прикладі творів образотворчого мистецтв
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Євич, Анна
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Сучасні напрями використання віртуальної реальності в експериментах з інсталяціями
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Крещенецька, Катерина
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Особливості візуальних образів героїв політичних мемів у сучасній Україні
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Григорцова, Марія
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Трансформація української стендап-комедії після повномасштабного вторгнення росії в Україну
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Доцок, Олександра
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Простори проєкції в українському та польському відеоарті XXI століття
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Сіліченко, Анфіса
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Мартін Хайдеґґер і його доробок у роботах Річарда Рорті
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Туріна, Кирил
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Концептуалізація радянської ідентичності як національної
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Тулаінова, Анна
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Українізація vs колонізація: культурно-політична ситуація в Україні 20-х років XX століття
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Шипко, Дар'я
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Алхімічні аспекти та символіка карт Таро
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Бібік, Єва
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Експедиція в цифровий етнос: нетнографія як ключ до розуміння онлайн-спільнот
    (Інститут культурології НАМ України, 2024) Котлярчук, Ірина
    Матеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.
  • Item
    Феномен фантастики і фантастичного в сучасній культурі
    (Довіра, 2002) Гомма, Костянтин
    В області фантастичного сходяться джерела і цілі речей, а крайності зустрічаються одна з одною безпосередньо. Ці крайності і є обмежуючі, граничні явища життя і духу. Зазвичай дія відбувається "на межі світу" (Г. Гуревич), а в основі образу лежить "протиріччя можливого і неможливого". Але, втім, це може бути і будь-яке інше протиріччя, наприклад майбутнього і минулого. А "межа", якщо її розуміти не буквально, а широко, є границя, де і сходяться протиріччя — це, здається, і є щось найважливіше у фантастиці.
  • Item
    Філософія життя та смерті в поезії Мацуо Басьо та Ісікави Такубоку
    (Довіра, 2002) Стрелкова, Анастасія
    Мацуо Басьо та Ісікава Такубоку — два найбільш відомі у нас японські поети, однак, як багато ми знаємо про них насправді? Українською мовою перекладено зовсім небагато творів японських поетів, але поезія цих двох авторів представлена у належній повноті у чудових перекладах Геннадія Туркова. Що ж до дослідження філософсько-естетичних принципів їхньої поезії, доводиться звертатися до праць літературознавців радянської школи. Блискучий аналіз поетики Мацуо Басьо ми знаходимо у монографії Т. І. Бреславець, але подібного дослідження творчості Ісікави Такубоку ми не маємо: не зважаючи на неабияку популярність творів юного поета у прекрасних перекладах В. Маркової, окрім написаної нею ж невеличкої передмови до збірки перекладених поезій, а також окремих згадок в статтях інших авторів, ніде так і не було приділено належної уваги аналізу філософсько-естетичного складу його поетичної творчості. Тож ми покликані зробити чи не перші кроки, щоб заповнити цю лакуну.
  • Item
    Багатогранність гріха та чесноти в системі бароко (на основі порівняльного аналізу творів Кальдерона де ла Барки та Георгія Кониського)
    (Довіра, 2002) Нарчинська, Тетяна
    Навряд чи знайдеться в історії літератури доба, що зазнала більше переоцінок, ніж бароко. "Суперечки про бароко в пошуках моделі епохи" розпочалися ще минулого століття, оскільки часто підкреслювались його "штучність", "вторинність", "регресивність" в порівнянні з гуманістичним мистецтвом Відродження, як зазначає Т. Рязанцева [5, с. 18]. Проте сьогоднішнє переосмислення барокових постулатів на кшталт "слово — це вже не обгортка Всесвіту" дозволяє по-новому сприймати тексти авторів барокової епохи, пронизаної метафізичними образами та біблійними алюзіями. З цього погляду актуальним питанням сучасного літературознавства є компаративний аналіз творів двох авторів, котрі відрізняються за географічним полюсом розташування, але об’єднані мистецьким духом епохи, оскільки такий підхід дозволяє прослідкувати суголосність ідейних тенденцій бароко, а отже, розглянути його об’ємніше й різноаспектно.