Факультет гуманітарних наук
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Трансформація християнських мотивів у збірці Ігоря Римарука "Бермудський трикутник"(2024) Чупат, ДаринаУ статті йдеться про процеси деміфологізації і реміфологізації, за допомогою яких Ігор Римарук оновлює християнський міф. Ці процеси забезпечують постійну актуальність міфу, зокрема проявляючись у літературі. Завдяки зміні акцентів і трактувань міф зберігає свою "підйомну силу", тим самим лишаючись актуальним. Добре ілюструє зміну поглядів на ключові образи та мотиви християнського міфу розглянута у статті збірка Ігоря Римарука "Бермудський трикутник". У ній автор розробляє нові трактування ядерних елементів християнського міфу, в такий спосіб оновлюючи його.Item Єврейські образи української літератури XX — початку ХХІ століття(2024) Гайдучок, СофіяУ статті розглянуто розмаїття єврейських образів української літератури та їхню еволюцію від ХІХ до початку ХХІ ст. Проаналізовано нові єврейські типажі в контексті імагологічного дискурсу, окреслено специфіку зображення єврейських персонажів у різні історичні періоди, розкрито взаємодію Свого та Іншого. Матеріалом дослідження є роман В. Підмогильного "Невеличка драма" (1929), новела М. Хвильового "Кімната ч. 2" (1921–1923), роман С. Майданської "Землетрус" (1994), оповідання О. Забужко "Дівчатка" (1998), збірка В. Шнайдера "Записки сільського єврея" (1998) і роман А. Грувер "Її порожні місця" (2022). Залучено як твори українських письменників, так і українських письменників єврейського походження, щоби показати зв’язок двох культур і порівняти імагологічні особливості гетерообразу й автообразу в контексті історико-культурних реалій певного періоду. Окремо було розглянуто імагологічний концепт єврейськості і його авторську варіативність. Зроблено спробу окреслити минулий, теперішній і майбутній стан єврейсько-української культурної взаємодії, зважаючи на трагічні обставини сьогодення.Item Образ автора в романтичному літературному тексті (на матеріалі повісти Рене-Француа де Шатобріяна "Рене або наслідки пристрастей")(2024) Шкленська, АнастасіяУ статті проаналізовано, як автобіографічні елементи впливають на образ автора в романтичному літературному тексті. На прикладі повісти "Рене або наслідки пристрастей" Р. Шатобріяна висвітлено як життєтекст, християнська парадигма й тогочасні культурні тенденції стають символічним тлом у творі. Окремо йдеться про так звану хворобу часу й романтизацію ментальних розладів у літературі.Item Українська еміграція в міжвоєнній Чехословаччині: репрезентація українського питання(2024) Дериш, БогданаУ статті на основі опублікованих і неопублікованих архівних джерел та пласту історіографії проаналізовано і репрезентовано громадську та наукову діяльність української еміграції в Чехословаччині, метою якої було, зокрема, налагодження міжкультурних зв’язків із європейською громадськістю та її ознайомлення з наріжними проблемами українців на своїй Батьківщині та в еміграції. Передусім це була робота на визнання українців як окремого народу, який є гідним як власної державності, так і того, щоби на рівні з іншими європейськими народами мати змогу самостійно репрезентувати себе. Також у статті визначено причини, через які для українських емігрантів популяризація українського питання була вкрай важливою частиною їхньої діяльності за кордоном, і досліджено основні перешкоди, які ставали на заваді багатьом прагненням у цьому руслі.Item Колоніалізм у витоках формування російської опери на прикладі оперної творчості Михайла Глінки(Інститут культурології НАМ України, 2024) Гребенюк, КатеринаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Квір-чутливість у фільмі Сергія Параджанова "Перший парубок" (1958): підваження гетеронормативності(Інститут культурології НАМ України, 2024) Дригола, ДаріяМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Міфологічні архетипи в мистецьких рефлексіях на тему російсько-української війни(Інститут культурології НАМ України, 2024) Євсєєва, ЮліяМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Реакція світової спільноти на повномасштабне вторгнення Росії в Україну на прикладі творів образотворчого мистецтв(Інститут культурології НАМ України, 2024) Євич, АннаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Сучасні напрями використання віртуальної реальності в експериментах з інсталяціями(Інститут культурології НАМ України, 2024) Крещенецька, КатеринаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Особливості візуальних образів героїв політичних мемів у сучасній Україні(Інститут культурології НАМ України, 2024) Григорцова, МаріяМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Трансформація української стендап-комедії після повномасштабного вторгнення росії в Україну(Інститут культурології НАМ України, 2024) Доцок, ОлександраМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Простори проєкції в українському та польському відеоарті XXI століття(Інститут культурології НАМ України, 2024) Сіліченко, АнфісаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Мартін Хайдеґґер і його доробок у роботах Річарда Рорті(Інститут культурології НАМ України, 2024) Туріна, КирилМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Концептуалізація радянської ідентичності як національної(Інститут культурології НАМ України, 2024) Тулаінова, АннаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Українізація vs колонізація: культурно-політична ситуація в Україні 20-х років XX століття(Інститут культурології НАМ України, 2024) Шипко, Дар'яМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Алхімічні аспекти та символіка карт Таро(Інститут культурології НАМ України, 2024) Бібік, ЄваМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Експедиція в цифровий етнос: нетнографія як ключ до розуміння онлайн-спільнот(Інститут культурології НАМ України, 2024) Котлярчук, ІринаМатеріали доповіді учасника наукового круглого столу "Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців", м. Київ, 18 квітня 2024 року.Item Феномен фантастики і фантастичного в сучасній культурі(Довіра, 2002) Гомма, КостянтинВ області фантастичного сходяться джерела і цілі речей, а крайності зустрічаються одна з одною безпосередньо. Ці крайності і є обмежуючі, граничні явища життя і духу. Зазвичай дія відбувається "на межі світу" (Г. Гуревич), а в основі образу лежить "протиріччя можливого і неможливого". Але, втім, це може бути і будь-яке інше протиріччя, наприклад майбутнього і минулого. А "межа", якщо її розуміти не буквально, а широко, є границя, де і сходяться протиріччя — це, здається, і є щось найважливіше у фантастиці.Item Філософія життя та смерті в поезії Мацуо Басьо та Ісікави Такубоку(Довіра, 2002) Стрелкова, АнастасіяМацуо Басьо та Ісікава Такубоку — два найбільш відомі у нас японські поети, однак, як багато ми знаємо про них насправді? Українською мовою перекладено зовсім небагато творів японських поетів, але поезія цих двох авторів представлена у належній повноті у чудових перекладах Геннадія Туркова. Що ж до дослідження філософсько-естетичних принципів їхньої поезії, доводиться звертатися до праць літературознавців радянської школи. Блискучий аналіз поетики Мацуо Басьо ми знаходимо у монографії Т. І. Бреславець, але подібного дослідження творчості Ісікави Такубоку ми не маємо: не зважаючи на неабияку популярність творів юного поета у прекрасних перекладах В. Маркової, окрім написаної нею ж невеличкої передмови до збірки перекладених поезій, а також окремих згадок в статтях інших авторів, ніде так і не було приділено належної уваги аналізу філософсько-естетичного складу його поетичної творчості. Тож ми покликані зробити чи не перші кроки, щоб заповнити цю лакуну.Item Багатогранність гріха та чесноти в системі бароко (на основі порівняльного аналізу творів Кальдерона де ла Барки та Георгія Кониського)(Довіра, 2002) Нарчинська, ТетянаНавряд чи знайдеться в історії літератури доба, що зазнала більше переоцінок, ніж бароко. "Суперечки про бароко в пошуках моделі епохи" розпочалися ще минулого століття, оскільки часто підкреслювались його "штучність", "вторинність", "регресивність" в порівнянні з гуманістичним мистецтвом Відродження, як зазначає Т. Рязанцева [5, с. 18]. Проте сьогоднішнє переосмислення барокових постулатів на кшталт "слово — це вже не обгортка Всесвіту" дозволяє по-новому сприймати тексти авторів барокової епохи, пронизаної метафізичними образами та біблійними алюзіями. З цього погляду актуальним питанням сучасного літературознавства є компаративний аналіз творів двох авторів, котрі відрізняються за географічним полюсом розташування, але об’єднані мистецьким духом епохи, оскільки такий підхід дозволяє прослідкувати суголосність ідейних тенденцій бароко, а отже, розглянути його об’ємніше й різноаспектно.