Browse
Recent Submissions
Item Замість передмови: "Ubi opus, ibi requies, ubi cura, ibi delectatio"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Джулай, ЮрійЗамість передмови: "Ubi opus, ibi requies, ubi cura, ibi delectatio" (Юрій Джулай, Денис Король).Item Картографування поворотів: від лінгвістичної моделі до "метафізики присутності"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Брюховецька, ОльгаУ статті запропоновано нескептичний погляд на проліферацію (розростання, збільшення кількості, розширення) поворотів у гуманітарних і соціальних науках. Доповнюючи картографування культурних поворотів, здійснене німецькою антропологинею Доріс Бахманн-Медік, авторка статті виокремлює важливий патерн, який організовує те, що на перший погляд може здатися хаотичним роїнням поворотів. Цей патерн можна описати як маятникоподібний рух від лінгвістичної моделі, яка лежить в основі культурного повороту як розширення лінгвістичного повороту, до реабілітації присутності (для позначення цієї нової тенденції авторка дещо провокативно використовує жупел часів постмодернізму "метафізика присутності"). Цей патерн продемонстровано на прикладі візуального повороту, який кардинально змінив спосіб говорити про зображення, відмовившись від гегемонії лінгвістичної моделі. Однак тенденція реабілітації присутності є значно ширшою, що дає змогу стверджувати про цілу серію "антилінгвістичних" поворотів.Item Видовище в умовах Вебу 2.0: сучасні соціальні мережі і концепція суспільства видовища Гі Дебора(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Грудка, ОрисяУ статті застосовано концепцію суспільства видовища Гі Дебора до аналізу сучасних мейнстримних соціальних мереж. Показано, як критика видовища, зокрема таких його характеристик, як пасивність, фрагментарність та заміщення живого досвіду його репрезентаціями, спроможна пояснити функціонування соцмереж і популярність повсякденної практики перегляду соцмереж, які діють за правилами Вебу 2.0. Водночас розглянуто відмінності видовища в аналогових і цифрових умовах, зокрема характеристики соцмереж, які дають змогу не тільки пасивно спостерігати видовище, а й створювати власні (само)репрезентації реальності. Для пояснення практик, цінностей і конвенцій, які втілюються в соціальних мережах, запропоновано і представлено концепцію культури яскравості.Item Колір Нейтрального за Р. Бартом (на прикладі "Саду земних насолод" І. Босха і "Полароїда" Д. Будіне)(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Дорошенко, АнфісаЦентральним компонентом статті є коментар до фрагмента семінару з курсу "Le Neutre", проведеного Р. Бартом у Колежі де Франс (1978). Встановлено, що вибрані тези семінару, об’єднані темою кольору, на тлі деяких ранніх, але особливо окремих пізніх праць теоретика, дають змогу помістити в одне інтерпретативне поле "фотографічне письмо" Д. Будіне (конкретніше – фотографічну роботу "Полароїд") та славнозвісний твір І. Босха "Сад земних насолод". Авторка статті припускає, що відповідно до Бартового розуміння Нейтрального ці твори існують у паритеті: на це непрямо вказують напрацювання дослідників інтелектуального спадку Барта. Доведено, що гризайль, як об’єкт зацікавлення посідає помітне місце в його теоретичних розмислах про колір, монохром, хроматичне та ахроматичне, а також про зображення і, більш специфічно, про фотографічне зображення.Item "Життя без планів": культурологія дозвілля в контексті парадигматичної постаті мелвіллівського Бартлбі(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Івашина, ОлександрУ статті досліджено декілька версій так званого "серйозного дозвілля" переважно людей з обмеженими матеріальними та фінансовими ресурсами. Як серйозне дозвілля в цьому випадку розуміють таке, що перетворюється на спосіб життя або стає найбільш значущою частиною життя його адепта. Такий своєрідний варіант дозвілля, як випадок писаря Бартлбі зі збірки "Оповідання на веранді" американського класика Германа Мелвілла, витлумачено як бездіяльність, що є основою американської / західної системи життя. Зроблено висновок щодо відмінностей між людьми, у яких тільки частина життя присвячена дозвіллю, та людьми, що перетворюють його на спосіб життя: якщо адепти серйозного дозвілля зазвичай залишаються в системі, а їхнє дозвілля стає своєрідною опорою їхнього життя в системі, то прихильники дозвілля як способу життя зазвичай є структурно зайвими для системи і, хоча позірно інколи можуть ніби залишатися в системі, насправді фактично виходять за її межі.Item Формування та роль комеморативних практик в умовах російсько-української війни(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Богуцький, АртемУ статті розглянуто комеморативні практики України та Росії в умовах сучасної війни в контексті процесу переосмислення свого культурного простору. Здійснено аналіз змін у комеморативних практиках на різних етапах протистояння (з моменту анексії Криму до 24 лютого 2022 року та після), взаємодії цих практик із суспільними та політичними процесами в Росії та Україні. Зроблено спробу виокремити зміст комеморативних практик для подальшого дослідження їхнього впливу на формування соціокультурного простору кожної з держав.Item Ukrainian Cultural Front: The "Cancel Culture" Discourse(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Humeniuk, TetyanaThe essence of the phenomenon of "cancel culture" and the reasons for its relevance in contemporary cultural discourse have been uncovered. Its impact on the protection and preservation of national identity, politics, and intercultural relations has been characterized, and the potential risks of its spread have been considered. The practice of "cancel culture" elicits ambivalent attitudes – it is seen as an opportunity to draw attention to unfair actions, discrimination, and to encourage the protection of democratic values and human rights. However, "cancel culture" also acquires a negative interpretation as posing a potential threat to freedom of speech and constructive criticism. Achieving open dialogue and free expression of different opinions is crucial here. Discussions on "cancel culture" during the war reflect tendencies towards resistance and the protection of national self-identification. It’s not just about internal processes of combating Russia’s cultural expansion but also about efforts to represent Ukraine on the international stage. Sometimes, proponents of Russian culture try to dissociate it from imperial ambitions and contemporary war crimes. However, certain European countries are gradually beginning to reassess their stance on these issues, showing increasing solidarity with Ukraine by boycotting Russian cultural events and critically assessing its real impact in the contemporary world. Ukrainian cultural and art institutions, amidst the war, have lost a significant amount of talented youth who left Ukraine, but they adapt their current capabilities to conduct various events to psychologically support Ukrainians. Cultural initiatives allow promoting Ukrainian culture globally and reflecting the true realities of the war. Cultural exchanges during festivals, exhibitions, biennales, musical and theatrical tours play a significant role, aiming to promote Ukrainian culture in the world: Ukrainian artists are participants in the Frankfurt Book Fair, as well as the Maltese Biennale, where the Ukrainian pavilion was opened for the project "From South to North" by artist A. Kakhidze. Such events create a platform for discussing issues of memory, history, and cultural connections at the international level.Item Український спадщинний дискурс поразки російської ідентичності(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Руденко, СергійЗапочатковано новий напрям досліджень, що має посилити мілітарну утилітарність культурології. В його основу покладено єдність теорії та практики, а не їхнє протиставлення. Автор доводить, що каузальність війни обумовлена зіткненням, з одного боку, двох культурних ідентичностей, а з іншого – глобального нового варварства, уособленого росією, та цивілізації, репрезентованої Україною. Запропоновано матриці культурних ідентичностей, розроблені з опорою на спадщинний підхід і музеологію як когнітивну модель. Це сприятиме розкладанню російської ідентичності. Завдяки цьому глобальну цивілізаційну загрозу можна нівелювати в цивілізований спосіб, без застосування варварського анігіляційного інструментарію (геноцид, тероризм та ін.).Item Весільні пісні єпископів: шлюб Юліана Екланумського і контакти між Італією та Сирією в добу запровадження целібату(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Морозова, ДаріяСтаття є тематичним дослідженням шлюбу одного пізньоантичного італійського єпископа. Одруження Юліана з Екланума дає змогу, по-перше, подивитись зблизька на боротьбу богословських шкіл, яка супроводжувала запровадження целібату в Римській Церкві; по-друге, порівняти погляди августиніанців, пелагіан та антіохійських богословів на подружнє життя; по-третє, оцінити ці погляди в ширшому культурному контексті, беручи до уваги соціальні мережі пізньоантичної патристики. Авторка доходить висновку, що одруження Юліана було, серед іншого, екуменічним жестом, спрямованим на зміцнення зв’язків зі східною традицією, насамперед Антіохійською школою.Item Графіті "групи Олісави" та автограф короля Норвегії Хакона Ейрікссона в Софії Київській: осмислення історії(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Нікітенко, НадіяСтаттю присвячено напису-графіті на стовпі північних хорів Софії Київської, відомому в науковому обігу як автограф варяга Якуна, без конкретизації його особи. Графіті входить до циклу, який раніше авторка разом з істориком-епіграфістом В. Корнієнком визначили як єдину групу, яку умовно назвали "графіті "групи Олісави" та датували 1019 р. Цикл складається з восьми компактно розміщених і взаємопов’язаних між собою написів. Авторка розглядає ці графіті на новому рівні та вперше визначає Олісаву як дочку царя Болгарії Петра І, а напис Якуна – як автограф норвезького короля Хакона Ейрікссона, який правив Норвегією з перервою у 13 років: у 1014–1015 і 1028–1030 рр. Хакон був учасником княжої міжусобиці 1015–1019 рр., тенденційно висвітленої в літописанні часів Ярослава. Графіті суттєво доповнюють історичну реальність Русі, Болгарії, Польщі й Норвегії, дають змогу об’єктивно сприймати події та підтверджують раніше визначене авторкою датування Софії Київської 1011–1018 рр.Item Храмова свідомість та іконічне мислення у вимірі давньоруської культури(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Демчук, РусланаУ статті йдеться про організацію сакрального простору храму-ікони та храму-міста на прикладі давньоруських пам’яток у контексті візантійської культурно-релігійної традиції. Раніше позитивістська модель опису світу не вбачала в організації сакрального простору предмета дослідження. Проте в багатьох випадках аналіз богословських концептів або візуальних форм є недостатнім, бо деякі явища можуть бути усвідомлені лише на рівні ідеальних образів (ейдосів). Структурний задум сакрального простору постає його ієротопічним проєктом, що охоплює всі зримі та відчутні форми. Як ієротопічні конструкти у статті розглянуто ікони ("Трійця" А. Рубльова), храми (Софія Константинопольська, Софія Київська, Успенський собор Києво-Печерського монастиря), міста (Єрусалим, Київ).Item Правомірність статусу "першого у світі храму": Ґьобеклі-Тепе в наукових дискусіях останніх двох десятиліть(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Король, ДенисВизначення Ґьобеклі-Тепе, архітектурного комплексу анатолійського Закавказзя докерамічної доби, як "першого у світі храму" викликало дискусію, що триває вже понад двадцять років. Далеко не всі фахівці згодні з таким твердженням, ставлячи під сумнів тези авторів розкопок. У цій статті зроблено спробу розібратися в аргументованості висновків обох сторін. Адже і критика подеколи може бути "короткозорою". Накопичений за цей час фактаж змушує дивитися на пам’ятку під відчутно інакшим кутом. Озвучена проблематика не є суто археологічною, хоч і звертається до конкретних старожитностей. Ідеться про ракурс культуральної преісторії, про людську реакцію на потрясіння, про світоглядні трансформації, що мали відбуватися в осілих мисливців-збирачів раннього голоцену, та втілення їх у монументальних спорудах поселень регіону Таш Тепелер.Item Cultural Specificity of the European Novel on the Periphery: Sophie von La Roche and Pietro Chiari(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Danchenko, MariyaThe article explores the eighteenth-century novels of Germany and Italy defined as the countries of European periphery, as cultural and stylistic phenomenon. The study focuses on the difference in perception and reflection of English and French novelistic tradition, expressed in the novelistic tropes, clichés and plots, which were adapted by German and Italian authors from English and French novels. The objective of the research is to highlight the specificity of the novel of European periphery as cultural phenomenon, distinct and distant from the headline stylistic and cultural trends. The new themes and ideological points risen by German and Italian authors, who acted as the outsiders of the mainstream European literature, are also investigated. The research revolves around the study of one of the first German psychological novels, "Geschichte des Fräuleins von Sternheim" ("The History of Lady Sophia Sternheim") (1771) by Sophie von La Roche, and Pietro Chiari’s "La Filosofessa Italiana" ("The Italian Philosophess") (1753), the first attempt in the genre of Italian novel, both investigated as brought in the context of the fundamental monuments of European literature of the 18th century.Item Мотив протистояння батька і сина в літературах Заходу і Сходу(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Колесник, ОленаУ статті проаналізовано поширений у культурах різних народів Європи та Азії мотив протистояння батька і сина. Показано, що цей мотив можна розглядати в контексті зміни поколінь (переважно в міфах космогонічного характеру), принесення в жертву найціннішого (жертвопринесення первістка), а також у контексті міфоритуальних уявлень про передачу влади (харизми) від старого правителя до його спадкоємця. Залежно від конкретної етнонаціональної традиції, місця в ній певних знакових персонажів (їхньої символічної "цінності") та характеру конфлікту симпатії оповідача можуть бути на боці того чи того з супротивників. Нерідко йдеться не так про моральну перемогу одного з них, як про безвихідну трагічність ситуації, що часто підкріплюється темою фатального невпізнавання родичів. У цьому, останньому, варіанті замість батька і сина можуть бути два брати, а сюжетний акцент переноситься з конфлікту поколінь на драматичність конфлікту представників одного роду. У результаті компаративного аналізу у статті запропоновано класифікації морально-етичних та фабульних варіантів інтерпретації цього сюжету.Item Розширення прав і повноважень лідерок у чарівному світі фантастичних істот(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Собуцький, МихайлоСтаттю присвячено з’ясуванню наявності феномену жіночого лідерства в сучасному фентезі та перевірці гіпотези про розширення його в діахронному вимірі. Динаміка такого розширення особливо простежується протягом останніх двох десятиліть: окрему увагу приділено продукції 2021–2022 років. Аналізовані фільми, серіали та книги було відібрано за допомогою якісних і частково кількісних методів, що мали забезпечити репрезентативність вибірки. Проаналізовано можливості експериментування з жіночим лідерством у дусі фемінізму третьої (і четвертої) хвилі на тлі фантазійного світу. Наявність у ньому фантастичних істот дає змогу, вийшовши за рамки референції до світу реального, випробувати межі сприйняття нових моделей гендерних ролей, що можуть потім повернутися до реального світу. На прикладі розвитку, що спостерігається між основними серіями "Гаррі Поттера", "Фантастичними звірами і де їх шукати" та серіалом "Венздей", зроблено висновок про все більшу прийнятність і бажаність жіночого лідерства. Те саме простежується на численних інших прикладах (зокрема серіал "Колесо часу").Item Перцепція образотворчого мистецтва: від традиційних підходів ХІХ століття до сучасності(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Тимчук, НадіяСтаттю присвячено проблемі трансформації сприйняття образотворчого мистецтва в різні епохи. Низка ключових для ХІХ століття методів дослідження зображувального мистецтва спиралась на принцип читання та інтерпретації інформації, зафіксованої у вигляді візуального зображення (образу). Перехід у 1990-х роках від лінгвістичного до візуального повороту у філософських і культурологічних студіях по-новому поставив проблему сприйняття мистецтва, зробивши центральною дослідницькою перспективою проблему перцепції (тобто сенсорного, фізичного сприйняття твору), а також аперцепції (перцепції, супроводжуваної усвідомленням). У статті також розглянуто роль постатей автора і читача/глядача твору мистецтва, які створюють середовище унікальної за своєю природою комунікації. Досліджено проблему символічної цінності твору образотворчого мистецтва.