Кафедра літературознавства імені Володимира Моренця
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Ключ до розуміння тексту: Між Полтавою й Цюрихом : як панночки ставали емансипантками(Віхола, 2024) Агеєва, ВіраПередмова Віри Агеєвої до книги Олени Пчілки "Товаришки. Новели".Item Ключ до розуміння тексту: "Нечестиве кохання" і прихильність музи(Віхола, 2023) Агеєва, ВіраПередмова Віри Агеєвої до роману Агатангела Кримського "Андрій Лаговський".Item Ключ до розуміння тексту: Наважитися жити, а не кам'яніти (драматичні сюжети Марка Вовчка)(Віхола, 2023) Полюхович, ОльгаПередмова Ольга Полюхович до книги Марка Вовчка "Інститутка. Оповідання".Item Ключ до розуміння тексту: Люди під масками : таємниці роздвоєного "я"(Віхола, 2023) Агеєва, ВіраПередмова Віри Агеєвої до книги В. Домонтовича "Без ґрунту. Оповідання".Item Ключ до розуміння тексту: Імперія без масок : Шкурупієва історія українського (анти)колоніалізму(Віхола, 2023) Полюхович, ОльгаПередмова Ольги Полюхович до роману Гео Шкурупія "Жанна батальйонерка".Item Ключ до розуміння тексту: "Яке прекрасне майбутнє в людини, що на те майбутнє має право"(Віхола, 2023) Полюхович, ОльгаПередмова Ольги Полюхович до романа Євгена Плужника "Недуга".Item Ключ до розуміння тексту: "Крик Турянського"(Віхола, 2023) Семків, РостиславПередмова Ростислава Семківа до повісті-поеми Осипа Турянського "Поза межами болю".Item Інтенсивний курс німецької мови : [cилабус](2025) Ожоган, АндрійПрограма навчальної дисципліни "Інтенсивний курс німецької мови" спрямована на розвиток і вдосконалення професійно важливих для майбутніх фахівців-філологів умінь і навичок ефективно спілкуватися (усно й письмово) німецькою мовою у різних сферах суспільного життя, доцільно і вмотивовано послуговуватися стилістичними прийомами та способами використання мовних засобів відповідно до умов і цільової настанови комунікації. Предметом вивчення навчальної дисципліни є система німецької мови (фонетика, орфографія, лексика, граматика), види мовленнєвої діяльності (читання, аудіювання, говоріння, письмо). Структура і зміст курсу визначаються комунікативними та пізнавальними потребами майбутнього фахівця. Мета курсу - підвищити рівень німецькомовної професійно орієнтованої комунікативної компетенції (прагматичної, дискурсивної та стратегічної) майбутніх фахівців-філологів для забезпечення їхньої ефективної діяльності, пов’язаної з комунікацією у науковій, освітній, бізнесовій сферах та з міжкультурною взаємодією.Item Василь Герасим’юк(Наукова думка, 2024) Кісельова, Людмила"Я змалку боявся поганого ока", — так починається вірш Василя Герасим’юка про себе малого, безпорадну дитину, що зомліла "на храмі в чужому селі" і плакала "у сінях родинних". То було миттєвим інтуїтивним переживанням смертельної загрози своєму світові, який щезає на очах, перетворюючись на тінь: "Хати і церкви // темніють зі мною і кожна — // у хмарі — // на зламі. // Останньою стонкне // перервана тінь голови. // Залишиться погляд, // й дитина зомліє на храмі" ("Я змалку боявся поганого ока. Зомлів…"). Певно, саме цей ранній містичний досвід заклав основу магістральної теми творчості Герасим’юка: "Була така земля…" А "погане око" лихого безблагодатного часу пантрувало поета ще до його народження: батьків-гуцулів було виселено до Казахстану разом з тисячами таких самих жертв операції "Захід", спрямованої на викорінення "українського націоналізму".Item Розуміння дитинства. Діти в українській літературі(2024) Семків, РостиславГортаючи сучасні найпопулярніші дитячі книжки, в яких авторська уява переносить читачів у неймовірні світи, усвідомлюємо, що сьогодні бачимо літературу для дітей передовсім творчою, цікавою та захопливою. Однак іще зовсім недавно книжки для дітей були покликані чогось навчати, а нудніші — повчати. А ще раніше вони просто описували складне життя скривджених дітей. Тож стрибок у розвитку дитячої літератури відбувся просто-таки карколомний.Item Ольга Кобилянська: жінка, яка не захотіла бути слабкою(2024) Агеєва, ВіраОльга Кобилянська — одна з найекзотичніших і самодостатніх українських авторок. Вона вражає стильовою витонченістю, готовністю порушувати горизонти очікувань, непоступливістю в обстоюванні цінностей — попри всі докори, завади й виклики. А докорів не бракувало, бо Кобилянська ламала стереотипи і зневажала заборони.Item Із зіркою на плечі: джерела апокрифічного оповідання "Пилат і пресв. Богородиця"(2024) Пелешенко, ОленаУ статті вперше досліджено джерела апокрифічного оповідання "Пилат і пресв. Богородиця" з рукопису отця Теодора Поповича Тухлянського XVIII ст. Доведено, що стрижневим засобом сюжетотворення оповіді про навернення Понтія Пилата в християнство після розмови з Дівою Марією є логіка богородичного чуда. Розглянуто систему співвідношень тексту Біблії і апокрифів про Діву Марію та Понтія Пилата крізь призму теорії гіпертекстуальних трансформацій Ж. Женетта. Послуговуючись методами структурного аналізу, укладено покажчик мотивів апокрифів про Понтія Пилата за зразком відповідних індексів, які розробили фольклористи Ф. Бадаланова, О. Бєлова, М. Зовчак, І. Кметь. Виявлено генетико-контактні зв’язки оповідання з 1) корпусом апокрифічних апологій Пилата; 2) маріїстичною іконографічною традицією; 3) різдвяним циклом легенд про зірку Уранії; 4) "Житієм Богородиці" Епіфанія Монаха.Item Формування образу святої Юліанії Гольшанської у бароковому "київському тексті"(2024) Петренко-Цеунова, ОльгаУ статті простежено, як з усталених агіографічних кліше постає новий сюжет із власною художньою своєрідністю і вписується в житійний канон. Розглянуто такі домінанти агіографічного тексту, як нетлінність мощів, чудесний порятунок святині і покарання за наругу над нею, неналежне та гідне пошанування, видіння чільним релігійним діячам. Проаналізовано, як у текстах XVII ст. постав і збагатився подробицями образ святої Юліанії, княжни Гольшанської. З’ясовано причини композиційної асинхронії, вказано на генезу паралелізму образу святої з великомученицею Варварою та іншими жінками-святими, вшановуваними в Київській митрополії.Item Простір спогаду в творчості Лесі Українки(2024) Агеєва, ВіраУ статті йдеться про інтерпретацію мотивів пам’яті, про актуальність проблематики пам’яті та антиколоніалізму в творчості Лесі Українки, бо для підпорядкованої, колонізованої нації існує загроза втрати самого права розповідати про своє минуле. Особисті згадки так само важливі для митців, як і колективна пам’ять. Ідеться про пам’ять-ностальгію, пам’ять-відплату, пам’ять-спадок тощо. Письмо, книжка, карбування на камені, портрет, мелодія — усе це носії або медіатори, необхідні для зв’язку з минулим. Роль літератури як охоронниці колективної ідентичності в Україні є особливо значною, і цим колізіям поета та можновладця присвячено знакові сюжети Лесі Українки.Item Норма, раціо, мова: відьомство і його зв'язок із дискурсами влади в "Конотопській відьмі" Григорія Квітки-Основ'яненка(2024) Борисюк, ІринаУ статті проаналізовано мовні механізми конструювання (не)нормативного й (ір)раціонального в описаному Г. Квіткою-Основ'яненком патріархальному суспільстві. Мовні стратегії підважування владного дискурсу, як-от повтор і пародія, проаналізовано у зв’язку з феноменом відьомства. Відьма в повісті Квітки-Основ"яненка, як і загалом у патріархальній культурі, є втіленням образу Іншого, що водночас лякає, зачаровує і провокує агресію. Що характерно, ця інакшість не обмежується гендерною площиною, а має також релігійну, національну і навіть соціальну складові. Цей тіньовий, маргіналізований простір є місцем витіснення, де панує ірраціональне і ненормативне, де піддається сумніву конвенційність мови, а також легітимність влади і соціальних ієрархій.Item Ключ до розуміння тексту: Історії дівочого бунту(Віхола, 2023) Агеєва, ВіраПередмова Віри Агеєвої до трилогії Ірини Вільде "Метелики на шпильках. Б'є восьма. Повнолітні діти".Item Збірник вправ "Übungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik. Morphologie" для вивчення курсу "Німецька мова (початок вивчення)" для самостійної роботи студентів 3 курсу(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Сухомлин, Валентина; Діденко, Діна; Паустовська, МаріаннаПропонований збірник вправ передбачає забезпечення студентів навчальними вправами для відпрацювання основних граматичних тем курсу, що інтегровані у розмовних темах модулів. Збірник є основним граматичним матеріалом для студентів, повністю відповідає меті та завданням, а також тематичному наповненню курсу. Мета курсу – формування у студентів основ іншомовної комунікативної компетентності, яка передбачає оволодіння навичками аудіювання і читання (рецептивні навички) та говоріння і письма (репродуктивні навички) на рівні А1.2 у відповідності з Загальноєвропейськими рекомендаціями. Предмет вивчення – стандартний варіант сучасної німецької мови, що передбачає оволодіння чотирма видами мовленнєвої діяльності відповідно до тематичного навантаження курсу.Item Kurze Abrisse zur Grammatik des Deutschen für Stufe A. Morphologie : навчальний посібник для викладання і вивчення курсу "Німецька мова (початок вивчення)"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Сухомлин, Валентина; Діденко, Діна; Паустовська, МаріаннаНавчальний посібник для викладання і вивчення курсу "Німецька мова (початок вивчення)" був створений для навчально-методичного забезпечення цієї дисципліни й ґрунтується на теоретико-прикладному навчально-методичному досвіді та науково-методичних розвідках авторки. Посібник має на меті закріпити та поглибити теоретичні знання студентів з граматики сучасної німецької мови та застосовувати їх у прикладному аспекті. Особливу увагу приділено тим темам, які не мають відповідників у системі української граматики: артиклі та їх вживання, неозначено-особовий та безособовий займенники тощо. Від студентів очікується правильне практичне використання отриманих теоретичних знань з тем, висвітлених у посібнику, в усному та письмовому мовленні у передбачених видах мовленнєвої діяльності: читання, говоріння, аудіювання та письмо. Також дисципліна передбачає самостійну роботу з вправами, що формує у студентів навички самостійної роботи із різними джерелами та критичного осмислення певного граматичного явища в зіставному аспекті двох мов (українська – німецька).Item Друга іноземна мова (німецька) : збірник тестових завдань : навчально-методичне видання(Київський національний торговельно-економічний університет, 2020) Сухомлин, ВалентинаЗбірник тестових завдань призначений для студентівгалузі знань «Міжнародні відносини» спеціальності "Міжнародні економічні відносини" та спеціалізації: "Міжнародний бізнес", "Міжнародна торгівля" та "Міжнародний маркетинг". Чинні програми з іноземних мов для вищих навчальних закладів висувають високі вимоги до мовлення студентів, а переважна більшість світових та пропоновані останнім часом національні стандарти ставлять в основу контролю саме тестові завдання.Item Словесна магія Василя Герасим'юка(2024) Кісельова, ЛюдмилаУ статті стисло окреслено феномен "магії слова". Проаналізовано структуру "магічних перформативів" і засоби ритуалізації поетичного тексту на матеріалі творів Василя Герасим’юка. Виявлено функції і символічні значення "магічних помічників" ритуалу, їхній зв’язок з авторським міфом Поета та елементами створюваного Герасим’юком "гуцульського тексту". Також доведено, що ритуальні інтенції, наявні вже в перших збірках Герасим’юка, притаманні усьому корпусу його текстів. Заклинально-замовляльна магія поета спрямована на протистояння хаосу, "переображення" занепалого світу і збереження питомого культурного простору бодай у слові.